Bez Prądu: Carcassonne – Karczmy i Katedry

Czym jest Carcassonne? Jeśli jeszcze nie wiesz, zapraszam do recenzji Crowley’a z którą można zapoznać się TUTAJ. Pozwoliłem sobie na jej wykorzystanie, celem zrecenzowania wybranych do niej dodatków. Na pierwszy rzut  proponuję… pierwszy wydany dodatek do tej klasyki gier planszowych, a więc “Karczmy i Katedry”.

 

Rozszerzenie po otworzeniu pudełka nie powala na kolana – w cenie ok. 40 PLN dostaniemy zestaw zaledwie 18 kafli do rozgrywki – dołączanych do podstawowych (dla osób lubiący porządek są one z “logiem” meepla na dole celem łatwiejszej segregacji), 6 dwustronnych płytek punktowych (50 i 100 pkt) – dla przekraczających podstawową punktację na torze, oraz dodatkowe piony dla 6 gracza – teraz dzięki tej grze możemy wciągnąć w nasze hobby jeszcze więcej osób na raz! Ciekawostką jest również pojawienie się 6 dużych pionów (po 1 na kolor gracza), których funkcję przedstawię poniżej.

DSC_1723
Zawartość pudełka nie powala na kolana

 

Jednak to nie zawartość pudełka, a dodatkowe zasady które ta zawartość wnosi są najważniejsze. A są one bardzo interesujące. Najważniejszą zmianę wprowadzają tytułowe karczmy oraz katedry – płytki dodawane do budowanych odpowiednio dróg bądź miast. Cóż nam dają? Otóż odpowiednio zagrane potrafią zarówno nam pomóc, jak i zaszkodzić przeciwnikowi. I tak, karczma dołączona do drogi sprawia, iż każdy jej segment będzie wart 2 punkty zamiast jednego. Gdzie haczyk? Jeśli do końca gry droga nie zostanie ukończona, nie będzie ona punktowała w ogóle. Dobrze zagrana w końcówce karczma na drogę przeciwnika potrafi go pozbawić punktów.

DSC_1727
Karczma – pierwszy sprawca zamieszania

Podobnie ma się sprawa z katedrami, z tą różnicą iż zdobycz punktowa może być bardziej okazała. Katedra w mieście sprawia, iż każdy segment jak i każda tarcza warte są 3 punkty zamiast 2. Wybrane kafle będą więc warte nawet 6, a nie 4 pkt. Analogicznie jak w przypadku karczm, tutaj również niedokończone miasta nie dostarczą nam punktów cząstkowych. Co więcej, domknięcie miasta z katedrą wydaje się dużo trudniejsze, gdyż należy ją otoczyć innymi segmentami ze wszystkich 4 stron!

DSC_1730
Katedra – może dać dużo punktów, ale z ryzykiem.

Ostatnią z nowości są wspomniane przeze mnie dodatkowe piony, w postaci dużych meeple. W teorii działają one dokładnie tak jak wszystkie “podstawowe”, różnica natomiast polega na ich wartości przy podliczaniu przewag. Otóż w sytuacji gdy wraz z przeciwnikiem walczymy o dane miasto/drogę/pole – duże meeple są warte 2 punkty, zamiast standardowych 1. Dobrze zastosowana strategia dużego znacznika potrafi np. przeciągnąć na naszą stronę duże miasto i daj Boże z wybudowaną przez przeciwnika katedrą! W takiej sytuacji zyskujemy podwójnie, bo nie tylko otrzymujemy punkty, ale też przeciwnik, jeśli dopuści do takiej sytuacji, nie dostanie nic.

DSC_1724
Tata… a Marcin powiedział…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 pozostało znaków