Medyceusze, obok Borgiów, stanowią jedną z najbardziej rozpoznawalnych włoskich familii. Mecenasi renesansu, bankierzy Watykanu, kupcy, książęta i papieże. Początki rodu owiane są legendami, ale jedno jest pewne – w XIII wieku we Florencji ród Medyceuszy był właścicielem kilku domów kupieckich. Wpływy i majątek bankierów stopniowo wzrastały, aż w końcu po kilku pokoleniach zawładnęli miastem u stóp Apeninów. Pod rządami Wawrzyńca Wspaniałego (Il Magnifico) miasto wzbogaciło się o znaczną liczbę wielkich dzieł sztuki oraz liczne budowle.
W 2016 roku Netflix zaadaptował dzieje Kosmy Medyceusza w ośmioodcinkowym serialu „Medici: Masters of Florence”. Ekscytujący pierwszy sezon przenosi widza do XV wieku – obserwujemy zmagania Medyceuszy z arystokracją i początki włoskiego renesansu. Kosma odziedziczył bank od swojego ojca, który został w tajemniczy sposób otruty. Poprzez różne retrospekcje (dotyczące wydarzeń wcześniejszych o 20 lat), jesteśmy wprowadzani do Florencji w czasach Jana (Giovanniego) oraz poznajemy jego relacje z synami – Kosmo i Wawrzyńcem (Lorenzem).
Jan Medyceusz zapoczątkował potęgę finansową i polityczną rodu, gdy pod koniec XIV stulecia założył rodzinny dom bankowy. Wzbogacił się dzięki pożyczkom udzielanym papieżowi. Jego syn został głową rodu i pierwszym władcą Republiki Florenckiej. Kosma był humanistą, omal nie wyruszył z Niccolò Niccolim na wyprawę na Wschód w poszukiwaniu antycznych manuskryptów. Wydał na mecenat sztuki ogromne sumy. Głównymi rywalami Kosmy była rodzina Albizzich. Usiłowali zamordować przeciwnika politycznego, a gdy to się nie powiodło, doprowadzili do jego uwięzienia, wygnania i konfiskaty majątku. Dzięki sprytnemu manewrowi Kosmie udało się wrócić do Florencji i zdobyć znaczne wpływy. Po śmierci otrzymał tytuł Pater Patriae, Ojca Ojczyzny. Jego syn Piotr musiał stawić czoło opozycji pod przywództwem Pittiego.
Fani Rodziny Borgiów nie będą narzekać. Neflix zadbał o to, by każda z części składowych serii była dopracowana: polityczne intrygi, konflikty rodzinne, rozbudowane emocjonalnie postaci, zdrady i morderstwa. Wspaniała scenografia toskańskiej Florencji i międzynarodowa obsada dopełniają obrazu, który być może nie jest do końca wierny prawdziwej historii rodu Medyceuszy, ale zachęca widza do poszukiwań informacji. I tak, z wikipedii dowiemy się, iż Giovanni zmarł z przyczyn naturalnych – jednakże cała intryga otrucia ojca Kosmy i poszukiwanie winnego wywołuje u widza dreszcz emocji.
Oprócz konfliktu na linii Albizzi – Medici, retrospekcji z młodości Kosmy, problemów politycznych i finansowych, militarnych i zdrowotnych, pojawia się wątek budowy kopuły Bazyliki San Lorenzo. W serialu Medyceusze zaangażowali znanego architekta Brunelleschiego do pracy nad jej wykończeniem. Jak mówią nam kroniki (i internet), budowę obecnego kościoła Świętego Wawrzyńca rozpoczęto w 1421 r. po (!) wyburzeniu poprzedniej świątyni. Pracę rozpoczęto od wzniesienia ośmiobocznej kaplicy książęcej Medyceuszy (Cappella dei Principi), która miała stać się mauzoleum rodu. Budowa przeciągała się i kościół został ukończony dopiero w 1469 r. po śmieci Brunelleschiego (zm. w roku 1446). Drugą zakrystię zaprojektował Michał Anioł. W 1551 r. przed fasadą San Lorenzo ustawiony został pomnik Jana Medyceusza, autorstwa Baccia Bandinellego.
Nie tylko Florencja i Rzym stanowią lokacje serialu. Obejrzymy m. in. willę Farnese, zamek Bracciano, zamek Santa Severa, willę Hadriana. Twórcy pokazali wystroje wnętrz i dzieła sztuki, które powstały znacznie później niż rozgrywająca się akcja, np. pokoje Wawrzyńca zdobią freski Giulio Romano Mars i Venus, które zostały namalowane w XVI w. w Palazzo Te w Mantovie. W Wenecji zobaczymy kościół Santa Maria della Salute wybudowany w latach 30. XVI wieku.
Zmiany wprowadzone do historii rodu Medyceuszy mają dodać pikanterii serialowi. Choć widz obserwując charakteryzację starszego Kosmy ma prawo narzekać (aktor nie wygląda przekonująco jako dziadek), a wielbiciel włoskiej historii i sztuki będzie zgrzytać zębami, serial godny jest polecenia, szczególnie dla fanów „Gry o Tron” – w pierwszym sezonie Walder Frey (David Bradley) został teściem Robba Starka (Richard Madden).
Warto wspomnieć o dwóch kwestiach – artystach i soundtracku. W Rzymie Kosmo poznaje niejakiego Donatello, włoskiego rzeźbiarza. Jego najbardziej znana rzeźba, Dawid, stanowi pierwszy od czasów antycznych posąg nagiego mężczyzny. Wykonana z wypalonego brązu statua pojawia się w domu serialowych Medyceuszy. Kopia rzeźby David di Donatello jest wręczana jako nagroda przemysłu filmowego Włoch. Ścieżka dźwiękowa również zasługuję na uwagę – poniżej utwór z intra: Paolo Buonvino & Skin „Renaissance”.
Netflix zaplanował premierę drugiego sezonu w 2018 r. – „Medici: Lorenzo the Magnificent” opowiadać będzie historię Wawrzyńca Wspaniałego, wnuka Kosmy. Król Artur (Bradley James) z „Przygód Merlina” wcieli się w Lorenza, a Ned Stark (Sean Bean) zagra Jacopo Pazziego. Spoiler? 😉
Medyceusze: Władcy Florencji
-
Ocena Lai - 7/10
7/10
Na zachętę trailer:
w tej sciezce dzwiekowej ten murzynek co spiewa to chlop czy baba, bo mam watpliwosci 🙁
Deborah Anne Dyer, angielska piosenkarka
Fajny serial. Mi się podobał, fajnie było znów widzieć maddena w akcji 🙂
no w got nie miales zbyt wielu okazji podziwiac syna
Haha w pełni się zgadzam.. Chociaż w 3 sezonach był także dosyć długo 😉
Ned, a jak tam na planie 2 sezonu Medici? Ścinają Ci głowę znów? 😉
Cierpliwości Lai. Moja śmierć będzie równie niespodziewana tak jak to było w got 😉
czekam, czekam i nie mogę się doczekać 😀