
Początek miesiąca nie przyniósł dobrych wieści. Dostaliśmy wręcz coś, co Henryk ze Skalicy określiłby jako „kurevsko nedobre novinky” – liczne zwolnienia, skasowane projekty.
Różne
Fala zwolnień w Microsoft. Pracę straciło lub ma stracić łącznie 9000 osób. Skasowane projekty to między innymi świetnie zapowiadający się Perfect Dark czy Everwild.
Niewesoło dzieje się także w Romero Games. Chociaż nigdy oficjalnie nie potwierdzono, że to Microsoft ma być wydawcą najnowszej strzelanki Johna Romero, studio ogłosiło swój problem w tym samym czasie, w którym poszło info o zwolnieniach w MS, więc to raczej nie przypadek. Kilka dni później doszła plotka, że studio zostało zamknięte – szybko zdementowana przez samo studio. Przyszłość gry oraz jej twórców stoi pod dużym znakiem zapytania.
Również rodzime studia zrewidowały swoje działania. People Can Fly skasowało swój projekt – nie wiadomo, co to miało być (Outriders 2?). Techland z kolei skasował dwie powstające gry i planuje skupić siły na mającym się ukazać niedługo Dying Light: The Beast (którego premierę przeniesiono na 19 września).
12 stycznia 2026 nastąpi wyłączenie serwerów gry Anthem. Oznacza to, że tytuł nie będzie już dostępny, nawet w trybie dla jednego gracza, bo nie oferuje trybu offline. By uniknąć podobnych sytuacji, powstała inicjatywa „Stop Killing Games”. A skoro już przy niej jesteśmy…
Inicjatywa obywatelska „Stop Killing Games” przekroczyła próg miliona podpisów, co oznacza, że zostanie zgłoszona do parlamentu Europejskiego i tam rozważona. Jej celem jest ochrona gier i zapobiegnięcie usuwania przez wydawców dostępu do nich. Szczegóły tutaj.
Totalne konwersje, czyli mody do gier tworzące zupełnie coś nowego na bazie danego tytułu w giereczkowie nie są niczym nowym. Obecnie za sprawą otwartych silników takich jak chociażby Zdoom tworzenie kolejnych modyfikacji Doom 2 stało się na tyle popularne, że co jakiś czas pojawiają się nowe. Jednym z ciekawszych jest Fallout: Bakersfield – totalna konwersja zmieniająca Doom w Fallout 2 z perspektywy pierwszej osoby.
Oby tylko Microsoft tego nie ubił. Chociaż nasz rodzimy projekt tego typu ma się ponoć dobrze i nadal od kilku lat sukcesywnie powstaje.
Krafton przejął studio odpowiedzialne za Last Epoch. Zobaczymy, jak to wpłynie na tego hack’n’slasha; póki co gra dostaje regularne aktualizacje, a 21 sierpnia startuje nowy sezon, w którym będziemy mogli masowo wybijać dinozaury i inne antyczne kreatury.
Giereczkowo-filmowe
Powstaje serial w uniwersum Mass Effect. Przy produkcji biorą udział ludzie odpowiedzialni za całkiem udaną adaptację Fallouta.
Neil Druckmann rezygnuje z pracy nad serialem The Last of Us. Deweloper chce skupić się na swojej nowej grze. Czyżby zniechęciło go słabe przyjęcie drugiego sezonu?
Wystartowały prace nad serialem w uniwersum Assasin’s Creed.
Mamy zwiastun filmu Mortal Kombat 2. W roli głównej Karl Urban.
Trwają też prace nad serialem w uniwersum Wolfensteina. W projekcie biorą udział ludzie, którzy wcześniej pracowali przy serialach Westworld i Fallout, oraz współzałożyciel studia Machine Games, które stworzyło Wolfensteina.
W toku są również prace nad serialem God of War. Mają powstać dwa sezony, z których pierwszy skupi się na relacji Kratosa z Chłopcem (zwanym też czasem Atreusem).
Zapowiedzi
Dead Take ma zatrzeć granice między filmem a grą. Produkcja ma być horrorem opowiadającym o mrocznej stronie hollywood i panującej tam korupcji. W produkcji zobaczymy oraz usłyszymy takich aktorów jak Neil Newbon (Astarion z Baldur’s Gate 3) i Ben Starr (Verso z Clair Obscur: Expedition 33).
Dostaliśmy 9-minutowy gameplay z Mafia: The Old Country.
Zapowiedziano Battlefilda 6. Jego akcja osadzona będzie w niedalekiej przyszłości, a zwiastun można obejrzeć tutaj. Premiera zaplanowana jest na 10 października 2025.
Frostpunk 2 już 18 września zawita na konsole (PS5, Xbox X+S, GamePass).
Miłośników mrocznych i brutalnych klimatów może zainteresować zapowiedź survival horroru w świecie Hellraisera – Clive Barker’s Hellraiser: Revival. Gra ma się ukazać na PC, PS5 i Xbox X+S. Data premiery nie jest znana.
Podczas nadchodzącego Gamesconu (20-24 sierpnia) na stoisku Microsoftu dostępne będzie demo długo wyczekiwanego Hollow Knight Silksong. Data premiery nadal nie jest znana.
Otrzymaliśmy 35-minutowy fragment gameplayu z nadchodzącego polskiego horroru Cronos: The New Dawn (czyli „mamy Dead Space w domu”). Premiera już niedługo, bo 5 września.
Premiery
Cyberpunk 2077 doczekał się patcha 2.3 – w końcu mamy autonomiczne taksówki Delamaina, tryb autopilota we własnych autach, kilka nowych modeli tychże do nabycia, elementy kosmetyczne i nowe opcje w trybie foto. Pełna lista zmian tutaj.
Trochę liczb
- Switch 2 sprzedał się w 5 milionach sztuk w miesiąc.
- The Alters sprzedało 280 tysięcy kopii w miesiąc od premiery, ma też milion wishlisty na Steam. To niezły wynik, biorąc pod uwagę, że gra dostępna jest w GamePass.
- W odnowionego Obliviona zagrało ponad 9 milionów osób.
Co ogrywaliśmy?
Alexa
Po dwóch dość intensywnych fabularnie grach (najpierw Ekspedycja, potem The Alters) miałam ochotę na coś spokojniejszego – wróciłam więc sobie po rocznej przerwie do wciąż pozostającego we wczesnym dostępie Manor Lords, by zobaczyć co nowego i w spokoju pobudować malownicze wioski. Rewolucji nie ma, ale ewolucja postępuje – dodano stawy rybne, nowe złoża, owce w końcu działają. Na horyzoncie jest też kolejny duży patch, wprowadzający kolejną porcję nowości i zmian. Cieszy mnie, że rozwój idzie w dobrą stronę.
Skoro wzięło mnie na city buildery, to postanowiłam dać drugą szansę ciepło przyjętemu Against The Storm, które przy pierwszym podejściu mnie do siebie nie przekonało. Teraz jednak chwyciło, i to całkiem mocno. Ta gra wplata w rozgrywkę różne ciekawe koncepcje, które na pierwszy rzut oka do buildera niekoniecznie pasują (jak losowy przydział dostępnych budynków), ale robi to z głową, w efekcie czego dostajemy dość unikalne połączenie. I mocno wciągające.
Crowley
W związku z tym, że miałem niedawno okazję ponownie odwiedzić największy lunapark w kraju, naszło mnie na dwie gry. Na pierwszy ogień poszedł Planet Coaster. To jedna z tych gier, które wyglądają obłędnie w rękach sprawnych graczy na Youtube, a potem okazuje się, że wcale nie jest tak łatwo zbudować cokolwiek ładnego. Obiecałem sobie, że tym razem (w grę już kiedyś grałem, ale wielkiej kariery nie zrobiłem) zagryzę zęby i wreszcie stworzę jakiś estetyczny park. Dam znać za miesiąc, co z tego wyszło.
Zupełnie inaczej jest z Rollercoaster Tycoon (2). Spędziłem w tej grze setki godzin, głównie dlatego, że nie ma w niej możliwości przyspieszenia czasu, a w jedynce trzeba grać do końca ustalonego czasu, niezależnie od wypełnionych celów. Uwielbiam tę grę. Grywam w nią regularnie od ponad 20 lat i nigdy mi się nie znudzi. W przeciwieństwie do Planet Coaster tu wszystko jest proste, logicznie ułożone, a poziom trudności rośnie wraz z pokonywaniem kolejnych scenariuszy. A najważniejsza jest ogromna satysfakcja ze zbudowania czegoś… fajnego. Nie bez powodu kilka razy natknąłem się na opinię, że chodząc po Energylandii ma się wrażenie oglądania Rollercoaster Tycoona na żywo. Jedna z gier idealnych. I chociaż dwójka ma kilka absolutnie niezbędnych udogodnień, to jednak najmilej wspominam kampanię z jedynki. Piękne wspomnienia, a gra do dziś wciąga niesamowicie.
Kartka z kalendarza
W lipcowym numerze ŚGK z 2002 roku mogliśmy przeczytać między innymi recenzję TES 3: Morrowind. Seria nadal mocna trzyma się na rynku – Skyrim wciąż żyje, a na zagranie w zremasterowanego Obliviona zdecydowało się całkiem sporo osób (dla wielu była to sentymentalna podróż).
Zanim napiszesz komentarz zapoznaj się z naszymi zasadami zamieszczania komentarzy:
Regulamin zamieszczania komentarzy
Użyj tagu [spoiler] aby ukryć część treści komentarza:
[spoiler]Treść spoilera[/spoiler]