Filmy, Seriale, Gry, Książki, Nauka, Rozrywka i inne

padziernik 2

Wiadro Internetów: Październik 2015

Listopad ku końcowi, a ja dopiero za październikowe Wiadro się zabieram. Nie mam nic na swoje usprawiedliwienie, ale powiem tylko, że DaeL też się zawsze spóźnia. Więc o… tym pozytywnym akcentem zaczynamy analizę października.

community_image_1413636517 178

Szalone Teorie: Jon Stark, Król Północy

Przez blisko 8 tysięcy lat Północą rządzili królowie z dynastii Starków. Od Brana Budowniczego, który wzniósł Mur, aż po Torrhena, Króla Który Klęknął, Starkowie władali niepodzielnie, miażdżąc swych wrogów i zachowując wiarę w Starych Bogów. Nadawano im różne miana – byli Królami Zimy i Królami Wiosny, Królami Gorzkimi i Królami Słodkimi, Królami Księżycowymi i Głodnymi Wilkami. Ale zawsze byli Królami Północy. Dopiero nadejście smoków przerwało ich rządy. Kiedy Greatjon Umber w płomiennej mowie wyrzekał się Stannisa i Renly’ego, i składał hołd Robbowi Starkowi, odwoływał się do tradycji starszej niż Andalowie i Valyria. I choć rządy Młodego Wilka nie przetrwały długo, to...

Nietylko1 1

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych.

Polska szeroko pojęta branża gier komputerowych przypomina mi trochę bohatera gry RPG. Takiego, który nie urodził się na salonach, tylko w chłopskiej chatce i zaczynał od ubijania szczurów w piwnicy. Zbierał od życia srogie cięgi, czasem wybierał ścieżki prowadzące donikąd, ale też odnosił sukcesy i powoli leczył się z kompleksów. Drużynę miał coraz liczniejszą, choć wielu jego kompanów odeszło pokonanych przez potwory takie jak Proza Życia, Urząd Skarbowy albo Reguły Biznesu. Nasz bohater rozsiadł się już na własnym zamku i w przerwach między sprawdzaniem kursów akcji na giełdzie wyraźnie nabrał ostatnio ochoty na refleksje nad własną historią. Mówią żeby nie...

wpnhovhpkkgbgsu2xcjo1 172

Szalone Teorie: Inwazja Białych Wędrowców

Czekamy. Od chwili, gdy ser Waymar Royce, w środku nocy poległ od ostrza Białego Wędrowca, a potem powstał z martwych jako bezwolna Istota. Czekamy śledząc dziwne odgłosy z Nawiedzonego Lasu i lękliwie czytając listy z Hardhome. Czekamy na Białych Wędrowców, ale oni nie nadchodzą. Migracja W filmie Siedem rzeczy, których nie wiecie o Grze o tron, próbowałem wyjaśnić powód bezczynności Białych Wędrowców. Moim zdaniem ich motywy są daleko bardziej skomplikowane niż można byłoby przypuszczać na pierwszy rzut oka. Atak na Westeros nie jest po prostu rezultatem nikczemnych zamiarów jakiejś do cna przesiąkniętej złem rasy. To raczej migracja wywołana dramatycznymi zmianami...

7777 34

Siedem rzeczy, których nie wiecie o Grze o Tron

Pierwsze koty za płoty. Poniżej znajdziecie film pt. „Siedem rzeczy, których nie wiecie o Grze o Tron” – zbiór ciekawostek dotyczących świata stworzonego przez George’a R.R. Martina. Jak zawsze jestem ciekaw Waszych sugestii i opinii. Zapraszam Was do zapoznania się z filmem. A już jutro znajdziecie na naszej stronie następną, tradycyjną, tekstową Szaloną Teorię. Do zobaczenia!

logosgk 0

Historia Świata Gier Komputerowych, część 6

Wakacje ’94 – Święta ’94 Aby nadgonić numerację, latem ’94 wydano lipcowo-sierpniowy numer „podwójny”. Taki zabieg pomógł uregulować cykl wydawniczy. W wakacyjnym numerze wystartowano z działem „Plotki, ploteczki”, czyli oknem na świat dla komputerowej braci w czasach przed Internetem. Pomysł tak przypadł czytającym do gustu, że wkrótce przytył o dodatkową stronę. Odświeżono również rubrykę „Tanie i legalne”, ochrzczoną mianem „Na każdą kieszeń”. W branży zaś gruchnął elektryzujący news: Commodore wreszcie wypuściło CD-ROM dla A1200. Naczelnik zżymał się na czytelników, którzy – ponoć w sporej grupie – zabraniali publikowania swoich listów na łamach pisma i żądali… prywatnej, listownej odpowiedzi. Kategorycznie stwierdził:...

cyfrowe1-naglowek 0

Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo. Edycja 3.0.

W 2010 roku ukazała się książka „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo”, napisana przez Piotra Mańkowskiego, dziennikarza od lat 90-tych ubiegłego wieku związanego z grami, obecnie redaktora naczelnego miesięcznika „Pixel”. Książka była pierwszą tego typu pozycją w języku polskim i zgodnie z moją wiedzą do tej pory jedyną poruszającą temat w tak rozległym ujęciu czasowym i tematycznym. Co ciekawe to popularny Micz nie spoczął wówczas na laurach tylko dalej pracował nad swoim dziełem. W efekcie w ubiegłym roku w formie cyfrowej ukazało się wydanie drugie, poprawione, a w czerwcu 2015 roku edycja oznaczona 3.0, z kolejnymi poprawkami. Jakie zmiany...

wrzesien 0

Wiadro Internetów: Wrzesień 2015

Wrzesień minął, kasztany pospadały, dziecioki do szkoły, starzy z wakacji do roboty, studenty nadal pijane, a zapytania do Google nieprzerwanie płyną szerokim strumieniem. Okazuje się, że tematem przewodnim ubiegłego miesiąca stała się jednak szkoła i właściwe jej innowacje. Musiałem się naszukać, żeby dowiedzieć się o co właściwie szło.

game-thrones-returns-celebrate-with-diy-feast-westeros-worthy-food-drink.1280x600 159

Szalone Teorie: Symbolika pokarmu (część 2 – dziki, owoce i nagłe zwroty akcji)

W poprzednim odcinku naszej dwuczęściowej podróży po stołach Westeros i Essos doszliśmy do kompletnie sprzecznego z intuicją wniosku, że alkohol szkodzi. Tak to bywa w nierealnych światach fantasy. Pogodziwszy się z tą konkluzją i przepłukawszy sobie gardła złotym arborskim, sięgnijmy po bardziej konkretny posiłek. Zapraszam Was na drugą część analizy znaków dawanych nam przez George’a R.R. Martina w opisach jedzenia. Zaczynamy od pieczystego! Dzik Dzik od dawna pełni ważną rolę w licznych legendach, mitologiach i religiach. W ramach jednej ze swych prac Herakles musiał zabić dzika erymantejskiego, a sam stwór był atrybutem całkiem sporej garstki bogów – od Ateny po...

game-of-thrones-cookbook 18

Szalone Teorie: Symbolika pokarmu (część 1 – trunki, kłamstwa i trucizny)

Motyw ukrytej w jedzeniu symboliki pojawia się już w pierwszych znanych człowiekowi dziełach literackich. W Eposie o Gilgameszu, piwo i chleb były symbolami cywilizacji i kultury. Biblia uczyniła zakazany owoc – później odczytywany jako jabłko – symbolem zdrady. Obfitość jedzenia niemal w każdej mitologii symbolizowała przychylność bogów. Czy zatem pisarz taki jak George R.R. Martin – lubujący się nie tylko w jedzeniu, ale również w tajemnicach, omenach i symbolach – przegapiłby możliwość przekazania nam ciekawych informacji przy stole biesiadnym? Moim zdaniem nie. W dotychczas opublikowanych książkach z serii Pieśń Lodu i Ognia spożywanie jedzenia oraz trunków zostało opisane aż 160 razy....